Construction de mon garage.

Plus d'informations
il y a 18 ans 11 mois #16 par Gosseux
Réponse de Gosseux sur le sujet Construction de mon garage.
[quote:f850c7b936="Frank"]La poussière de bois dans l'air ambiant ne peut exploser.[/quote:f850c7b936]

Frank, voici un peu de lecture, au cas ou tu aurais tendance à faire de l'insomnie:


www.cariboo.bc.ca/ae/vpa/sclptw~1.htm

[i:f850c7b936]"Fire Hazard: Dust from flammable or combustible items [b:f850c7b936](i.e. wood)[/b:f850c7b936] is generally considered to be a fire hazard. Dust of any type, when in sufficient quantities, and when mixed with the right amount of air can [b:f850c7b936]produce a dust explosion[/b:f850c7b936]. Proper cleanliness of work areas and the use of effective dust extraction systems can minimize this hazard. "[/i:f850c7b936]

www.sheilapantry.com/cis/cis200301.html

[i:f850c7b936]"DSEAR will apply at any workplace where there is present any substance or mixture of substances with the potential to create a risk from energetic (energy-releasing) events such as fire, explosions, thermal runaway from exothermic reactions etc. Such substances, known in DSEAR as dangerous substances, include: petrol, liquefied petroleum gas (LPG), paints, varnishes, solvents and [b:f850c7b936]certain types of dust that are explosive (e.g. wood dust)[/b:f850c7b936]."[/i:f850c7b936]

www.safetynews.co.uk/archive%20safety%20news%2023.11.03.htm

(Dans la section: "Lowering the risk of dust explosions")

physchem.ox.ac.uk/MSDS/WO/wood_dust.html

[i:f850c7b936]"Atmospheres containing significant [b:f850c7b936]amounts of wood dust are potentially explosive[/b:f850c7b936]"[/i:f850c7b936]

Stéphane
Gatineau, Qc.

Connexion ou Créer un compte pour participer à la conversation.

Plus d'informations
il y a 18 ans 11 mois #17 par Frank
Réponse de Frank sur le sujet Construction de mon garage.
Salut Gosseux, j'ai fouillé aussi, et j'ai trouvé 3 sites gouvernementales qui disent tous la même chose:
Le danger d'explosion vient de la poussière contenu dans les extracteurs de poussière, ou de la poussière de bois mélangés avec des vapeurs de solvents, et que
l'autre danger de la poussière dans l'air vient de l'ignition de la poussière accumulée sur les murs, tuyaux etc.

Dans tes sources, aucun ne mentionne explicitement que la poussière de bois peut exploser DANS L'AIR AMBIANT d'un atelier. Dire que la poussière de bois est potentiellement explosive ou que un atmosphère chargé de poussière peut exploser c'est vrai, mais les extracteurs de poussière contiennent une atmosphère très spécifique qu'on ne peut reproduire en dehors de ces machines.

Les assurances ni la CSST ne reconnaît pas le risque d'une explosion de poussière DANS L'AIR AMBIANT d'un atelier, et tout cas pas si on regarde les normes électriques, car si on exige des receptacles anti-poussière, il n'y a aucune restriction sur les moteurs ou les machines qui produisent des étincelles.

J'ai aussi essayé de trouver un exemple concret d'explosion de poussière de bois dans l'air ambiant et je n'en ai pas trouvé un.

Voici les 3 sites avec citations si jamais tu te lèves trop tôt (:wink:)

www.osha.gov/doc/outreachtraining/htmlfiles/hazloc.html

Class II Locations

The second type of hazard listed by the National Electrical Code are those areas made hazardous by the presence of combustible dust. These are referred to in the Code as "Class II Locations." Finely pulverized material, suspended in the atmosphere, can cause as powerful an explosion as one occurring at a petroleum refinery. Some typical Class II locations are:

* Grain elevators;
* Flour and feed mills;
* Plants that manufacture, use or store magnesium or aluminum powders;
* Producers of plastics, medicines and fireworks;
* Producers of starch or candies;
* Spice-grinding plants, sugar plants and cocoa plants; and
* Coal preparation plants and other carbon handling or processing areas.

Class III Locations

Class III hazardous locations, according to the NEC, are areas where there are easily-ignitable fibers or flyings present, due to the types of materials being handled, stored, or processed. The fibers and flyings are not likely to be suspended in the air, but can collect around machinery or on lighting fixtures and where heat, a spark or hot metal can ignite them. Some typical Class III locations are:

* Textile mills, cotton gins;
* Cotton seed mills, flax processing plants; and
* Plants that shape, pulverize or cut wood and create sawdust or flyings.

www.osha.gov/SLTC/etools/woodworking/pro...n_fireexplosion.html

Woodworking facilities are inherently prone to fires and explosions, for the following reasons:
They contain large quantities of fuel in the form of wood and wood products, sawdust, and flammable materials such as paints, oil finishes, adhesives, solvents, and liquid propane for internal combustion engines. Woodworking facilities are especially at risk for fire due to the abundant production of sawdust, which will ignite and burn far more easily than whole pieces of lumber. Sanders, routers, and shapers in particular produce large amounts of fine dust. Very fine wood dust is especially hazardous. It can accumulate on rafters and other building structural components and in unexpected spots all around your facility, far from the point of generation.

www.healthandsafety.co.uk/hswd.html

Fire/explosion

Each year premises and plant are severely damaged or destroyed by wood dust fires and explosions. Concentrations of small dust particles in the air can form a mixture that will explode if ignited. These concentrations usually occur in dust extraction equipment which can be destroyed unless special precautions are taken. Such an explosion can also dislodge dust deposits that may have accumulated on walls, floors and ledges which in turn can ignite causing a secondary explosion.

Frank

Aiguiseur de lames, collectionneur de bois, bricoleur occasionnel

SPOC

Connexion ou Créer un compte pour participer à la conversation.

Plus d'informations
il y a 18 ans 11 mois #18 par Juliea
Réponse de Juliea sur le sujet Construction de mon garage.
Merci à tout le monde pour ces savantes réponses. Je me sens sécurisée du côté "scientifique"... Dès que mes démarches sont entreprises concernant les exigences de mes assurances et de la ville je vous redonne des nouvelles. [b:210fecc75f]Merci[/b:210fecc75f] :D

Connexion ou Créer un compte pour participer à la conversation.

Plus d'informations
il y a 18 ans 9 mois #19 par Juliea
Réponse de Juliea sur le sujet Construction de mon garage.
Bonjour,

La construction de notre atelier va très bien! J'ai décidé d'afficher une photo de l'avancement du projet...

Finalement nous avons opté pour un chauffage à l'huile, nos retailles serviront plutôt à chauffer le poêle dans la maison. Les dimensions de l'atelier sont 16`x 24' avec une remise annexée de 10`x 12`, je penses que nous aurons bien du plaisir à fabriquer des meubles dans cet endroit!

[img:a6541711d4]www.lamortaise.com/modules/gallery/albums/album62/P7011650.jpg[/img:a6541711d4]

Bonne journée à tous

Connexion ou Créer un compte pour participer à la conversation.

We use cookies
Nous utilisons des cookies sur notre site web. Certains d’entre eux sont essentiels au fonctionnement du site et d’autres nous aident à améliorer ce site et l’expérience utilisateur (cookies traceurs). Vous pouvez décider vous-même si vous autorisez ou non ces cookies. Merci de noter que, si vous les rejetez, vous risquez de ne pas pouvoir utiliser l’ensemble des fonctionnalités du site. L'information recueillie ne sert qu'à l'utilisation adéquate du site LaMortaise.com